Grunnleggende strategiarbeid
Fra strategisk tenking til gjennomføring
Strategi handler om å at riktige valg som sikrer en langsiktig positiv utvikling for bedriften, oversette denne til handlinger som skal gjennomføres og sette disse i verk.
Noen har utfordringer kun med handlingsdelen av strategien og trenger hjelp til denne. Andre virksomheter trenger en grundigere gjennomgang for å skape en helt ny strategisk retning for virksomheten, andre bare mindre justeringer av eksisterende strategi.
Strategisk tenking
Dataanalyser, trender og undersøkelser
Å spå om framtiden er vanskelig, men vi har gode metoder for å skape en dyp innsikt om hva som vil skje på en lang rekke områder som er relevante for virksomheten. Dette arbeidet er grunnleggende viktig spesielt når virksomheten ser at man står overfor et skifte/store endringer. Dette grunleggende arbeidet kan imidlertid være tids- og ressurskrevende.
Vi har en prosessbasert arbeidsform, og forutsetter at alle nøkkelpersoner involveres i prosessen. Dette gjelder styre, ledelse og andre nøkkelpersoner i virksomheten som vil ha et særlig ansvar for å gjennomføre de viktigste aktivitetene som skal gjennomføres.
Bygging av en ny strategi
Forretningsmodeller, Prioriteringer
Å bygge en ny strategi starter med å skape flere mulige fremtider for virksomheten. Innledningsvis vil vi normalt utvikle flere forretningsmodeller som representerer ulike fremtider for virksomheter, gjerne på ulike forretningsområder og for ulike markedssegmenter. Etter evaluering av hvilke forretningsmodeller oppfyller de fastsatte kriterier, arbeides det videre med noen utvalgte modeller som omformes som enkle forretningsplaner som konkretiseres med visjoner, mål og kritiske suksessfaktorer.
Arbeidet her kan imidlertid gjøres på flere måter og vil tilpasses i hvert enkelt tilfelle. Avhengig av virksomhetens art kan vi f. eks. gjennomføre utfyllende arbeider som;
- for tjenester, tjenestemodellering – her benytter vi verktøy for tjenestemodellering.
- for utvikling av digitale forretningsmodeller/plattformer, benytter vi metodikk for dette.
Gjennomføring
Aktivitetsplan, gjennomføring og kontroll
Å gjøre strategien om til handling er kjernen i alt strategiarbeid, og avgjørende for å lykkes. Dette krever gode prosjektlederegenskaper og gode verktøy. Det er viktig å involvere hele organisasjonen slik at hver enkelt medarbeider føler et eierskap og et ansvar for å gjennomføre den strategien selskapet har valgt.
Strukturen må være enkel, samtidig som den gir tilgang til de nødvendig verktøy for oppfølging av prosjekter.
Vi har et samarbeid med ResOp som leverer verktøy vi benytter i våre prosesser. Disse verktøyene er tilgjengelige også for våre kunder.
Oppfølging og læring
Ledelse, måloppnåelse, læring
Vi må ha en oppfølging som sikrer at gjennomføringen både er effektiv og ihht, plan. Videre at vi henter ut den læringseffekt for organisasjonen som ligger i den gjennomførte aktiviteten. Kontinuerlig læring er viktig da beslutninger om iverksetting av nye aktiviteter krever at man har en kontinuerlig oppdatering av intern informasjonen. Daglig oppfølging innebærer også å sette i værk korrigerende tiltak når dette kreves.
I tillegg til ren oppfølging tilbyr vi tjenester for Kvalitetssikring etter ISO 9001, 14001.
Ledelsessystemet ResOp har integrert Kvalitetssikringsmodul som i dag benyttes av ca 30 bedrifter på Nordvest landet.
Tjenester
STRATEGI – Workshop
Gjennomgang av bedriftens eksisterende strategi, og en oppdatering av denne. Resultat blir en revidert forretningsmodell og en handlingsplan for videre utvikling av bedriften. Avhengig av hvor stor bedriften er og hvor mye forarbeid bedriften selv har gjort vil en slik workshop gå over 1-3 dagssamlinger, gjerne delt på 2 samlinger med korte mellomrom.
DIGITAL STRATEGI
Denne knyttes normalt til bedritens foretaksstrategi. Segel setter her sammen et tverrfaglig team fra vårt nettverk. I løpet av en uke utarbeides og grovtestes flere digitale forretningsmodeller og et utvalg av disse skissers med kundedialoger i et basiskonsept som skal være salgbart. Styret tar beslutning om endelig valg av digital strategi/forretningsmodell.
STRATEGI MANAGER – Leder til leie
Prosjektleder / Management for hire for langsiktig arbeid med bedriftens strategiarbeid. Dette vil ofte bestå i å bistå daglig leder og styret med forarbeid og gjennomganger i saker av strategisk art, og delvis lede gjennomføring av de beslutninger styret kommer frem til.
FRAM – Strategisk ledelse
Dette er et Innovasjon Norge program vi tilbyr små og mellomstore bedrifter. FRAM Strategisk ledelse er et kompetansetilbud innen bedriftsutvikling, ledelse og strategi. Gjennom deltagelsen lærer du å øke din bedrifts konkurransekraft og inntjening gjennom strategi- og lønnsomhetsutvikling. Deltagere bør være bedriftens leder og annet nøkkelpersonale.