Endringer i markeder, produkter og tjenester stiller stadig større krav kontinuerlig fornying og forbedring. Sett utenfra kan det ofte se ut som om de store innovasjonene kommer lett. Men bak hver nyvinning, nye banebrytende produkt eller tjeneste ligger mye arbeid, disiplin og analyser.
Nye innovasjoner kan være enkle eller omfattende og kan omfatte innovasjoner i:
- Forretningsmodeller – nye tilnærminger til hvordan bedriften skal tjene penger
- Produkter – forbedring av eksisterende eller helt nye
- Tjenester – forbedring eller nye
- Organisasjonen og prosesser – effektivisering i hvordan vi jobber
- Kundeopplevelser
Det er alltid personene og teamene i bedriftene som skaper og leverer ideer. Segels rolle er å gjennom en strukturert metodikk finne frem til de beste ideene og bidra til at de blir lønnsomme løsninger, produkt eller tjenester.
Innovasjonsledelse – det teoretisk/praktiske fundament
Der er 4 hovedelementer i byggingen av bedriftens innovasjonsarbeid.
Innovasjonsstrategien.
Bedriften skal ha en bevisst holdning til hvilke områder man skal fokusere på. Innovasjonsarbeid er tids- og kostnadskrevende og bedriften må gjøre klare veivalg på hvilke områder man vil satse på. Det settes mål for innovasjonsarbeidet, og legges et langsiktig perspektiv for arbeidet. Innovasjonsstrategien er direkte linket til bedriftens foretaksstrategi.
Bygge bedriftskulturen.
En organisasjon er ikke innovativ av seg selv. For at menneskene i organisasjonen skal kunne bidra med sin kreativitet til å nå bedriftens innovasjonsmål, må det tilrettelegges for det. Det må fremelskes en kultur der nye ideer mottas med åpne armer og der det er lov å gjøre feil.
Fra ide til realisering.
Ideer genereres direkte ut fra ideskaper kampanjer i bedriften innen de valgte områder. Et team evaluerer ideene utfra utvalgskriterier og de beste bearbeides til konsept, senere til prosjekt. Typisk har et prosjekt et definert mål, tidsramme, budsjett milepæler og gjennomføringsplan og et eget gjennomføringsteam. Ideene evalueres grundig i de ulike fasene slik at beste realiseres.
Portefølgestyring
Porteføljen av innovasjonsprosjekter måles systematisk opp mot de mål man har satt seg for bedriftens innovasjonsstrategi.
Tjenester
Vi skaper resultater for våre kunder. Dette gjør vi på ulike måter. Noen av disse tilnærmingene er;
INNOVASJON – Strategi
Utforming av bedriftens innovasjonsstrategi. Baseres på bedriftens foretaksstrategi samt utarbeiding av scenarier for utvalgte områder bedriften ønsker utvikling innenfor. Gir rammer for bedriftens videre satsinger.
INNOVASJON – Workshop – Introduksjon
Workshop med foredrag og gruppearbeider. De viktigste element i bedriftens innovasjonsarbeid. Hvilke innovasjonsprosjekt bør man satse på. En enkel gjennomgang av noen av bedriftens ideer, og hvordan disse kan evalueres og gjennomføres.
INNOVASJON – Leder til leie
Prosjektleder / Management for hire for oppbygging av bedriftens innovasjonsarbeid, eller deler av dette. Skape gode prosesser, bidra til å finne gode samarbeidsparter, optimalisere finansieringen av prosjektene, og følge opp at prosjektene gjennomføres på en god måte.